Korte anti pieker oefening

8.2.21

©William Farlow op Unsplash
We kennen het allemaal, die momenten waarop we niet kunnen stoppen met denken en piekeren. Momenten waarop de wereld plots volledig tegen ons lijkt te zijn en er donkere wolken lijken te zijn ontstaan in ons hoofd. Op momenten als deze is het vaak lastig om onze gedachten weer onder controle te nemen, maar met deze oefening wordt jij meteen weer de baas over jouw gedachten. 


  1. Noem 5 dingen op die je ziet
  2. Noem 5 dingen op die je hoort
  3. Noem 5 dingen op die je fysiek voelt
  4. Noem 5 dingen op die je ruikt (Deze kan je eventueel overslaan, verschillende dingen ruiken vanop je plaats kan namelijk best lastig zijn) 
  5. Begin opnieuw, maar som nu steeds 4 dingen op 
  6. Ga door en tel af tot 1 

Voorbeeld: 
Ik zie een pen op de tafel, een tas thee op het aanrecht, dat het licht aan is en een roze stift. 
Ik hoor het tikken van mijn toetsenbord, muziek, regen, een auto die voorbij rijdt en dat er een berichtje binnenkomt.                                                                                                                             
Ik voel de stoel waar ik op zit, mijn voeten op de grond, mijn linkerhand op mijn wang, mijn oortjes in mijn oren, kleren op mijn huid

Ik zie een pen op de tafel, mijn cursor knipperen op mijn scherm, het oplichten van mijn gsm en hoe het steeds donkerder wordt buiten
... 
Ik ruik mandarijntjes. 


Met deze oefening verleg je de focus van je gedachten op dingen zoeken die er fysiek zijn waardoor het piekeren stopt en je weer controle krijgt over je gedachten. Wat er zo goed is aan deze oefening, is dat je hem overal kunt toepassen (zelfs in het openbaar, want het werkt ook als je hem in je hoofd doet of opschrijft). 

Doe je mee in de reacties? Som van alles 3 dingen op en verleg je focus. 

1 opmerking

Some Instagrams

© Happybeat. Design by FCD.