De start van de lente komt nu steeds dichter bij en dat wilt natuurlijk zeggen dat we allemaal al beginnen uitkijken naar de jaarlijkse, lente schoonmaak. Zeker nu we allemaal aangeraden worden om binnen te blijven voelt opruimen als een geweldige bezigheid, maar hoe zorg je ervoor dat het opruimen leuk blijft voelen? Kom er achter door verder te lezen.
Wil niet te veel in één keer
Eigenlijk is dit een tip die voor alles in het leven van toepassing is. Wanneer we te veel dingen in één keer willen bereiken, zullen we ons al snel overrompeld voelen en een gevoel van stress ervaren. Door deze stress, blokkeren we en besluiten we uiteindelijk om het werk voor ons uit te schuiven en Netflix te openen.
Wanneer je wilt minimaliseren gaat het precies zo. Je vertelt jezelf dat je vandaag je hele kledingkast wilt uitruimen, maar je kledingkast bestaat uit 3 overvolle kasten, 5 lades waarin alles door elkaar ligt en een paar dozen met kleding die je 'later nog ging uitzoeken'. Voel je de druk door dit voorbeeld al meteen op je schouders vallen? Ik wel.
Zeg daarom niet 'Vandaag ga ik mijn hele kledingkast van kop tot teen uitruimen', maar 'Vandaag ruim ik 2 lades op en al het extra's is mooi meegenomen' of 'Vandaag wil ik aan de slag gaan met mijn jurkjes'.
Doe op een dag enkel datgene wat voor jou niet voelt als druk, want ook dat is minimalisme.
Begin bij dat wat je ziet
Beginnen is vaak het allermoeilijkste van het hele proces. Door je overvloed aan spullen heb je gewoon geen enkel idee waar je moet beginnen, maar eigenlijk is het simpel. Begin bij alles dat je ziet zonder een kast of lade open te trekken.
Ik weet zeker dat jij wanneer je dit leest meteen iets in je hoofd kunt halen dat je zicht eigenlijk enorm verstoord, maar waarvoor je nog nooit de moeite hebt genomen om het weg te doen. Sta op en doet het NU weg.
Ga verder met het afval
Afval kan een enorm goed aanknopingspunt zijn van bovenstaande tip. Het enige verschil is namelijk dat afval soms wel verdoken zit achter een kast of in een lade.
Die ene sok waar je de andere nog steeds niet van hebt teruggevonden? Textielbak. Dat ene snoeppapiertje dat nog ergens in een jaszak zit? Afval. Eten dat over de datum is? Weg ermee. Die ene fles waar je zo graag een vaas van wilde maken, maar waar je nooit een bloemetje voor hebt gekocht? Glasbak.
Het hoeft zo moeilijk niet te zijn, wandel eens door je huis met een doos onder je arm en neem alles dat afval is mee in je doos. Vergeet achteraf niet om je afval in de juiste vuilbak te gooien.
🚰
Werk per categorie
Tip van Marie Kondo: werk per categorie. Hoe vaak ik mezelf heb proberen wijsmaken dat werken per ruimte efficiënt was, ik zou het je niet kunnen vertellen, maar wat ik wel kan vertellen, is dat het absoluut NIET efficiënt werkt. In het moment héél misschien wel, maar op lange termijn is opruimen en minimaliseren veel beter wanneer je per categorie werkt. Op die manier weet je tenminste wat je in huis hebt.
Verdeel het werk in stapeltjes
Wanneer je gaat shoppen en kleren past, weet ik 100% zeker dat je je net aangepaste kleding verdeelt over een misschien, een ja en een nee kapstok. Dat houdt overzicht in dat kleine pashokje waar je misschien wel met 10 spullen bent binnengewandeld. (Mijn excuses voor dit niet minimalistische voorbeeld. Please don't buy 10 things when you don't need them.) Waarom zou je dat dan ook niet doen tijdens het opruimen?
Verdeel je spullen in een ja, een nee, een misschien en een weggeef stapel en je zal zien dat het proces opeens veel sneller lijkt te gaan.
Tip voor de verstrooide hoofdjes: zorg er wel voor dat het duidelijk blijft welke stapel wat is, je zou niet willen dat je plots de ja stapel per ongeluk naar het containerpark sjouwt.
Wat denk je? Gaat het opruimen met deze tips lukken of heb je zelf nog een tip die je kwijt wilt? Laat hem dan alsjeblieft hieronder achter. Op die manier helpen we elkaar een heel eind vooruit.
Liefs,
Amber
Wanneer je gaat shoppen en kleren past, weet ik 100% zeker dat je je net aangepaste kleding verdeelt over een misschien, een ja en een nee kapstok. Dat houdt overzicht in dat kleine pashokje waar je misschien wel met 10 spullen bent binnengewandeld. (Mijn excuses voor dit niet minimalistische voorbeeld. Please don't buy 10 things when you don't need them.) Waarom zou je dat dan ook niet doen tijdens het opruimen?
Verdeel je spullen in een ja, een nee, een misschien en een weggeef stapel en je zal zien dat het proces opeens veel sneller lijkt te gaan.
Tip voor de verstrooide hoofdjes: zorg er wel voor dat het duidelijk blijft welke stapel wat is, je zou niet willen dat je plots de ja stapel per ongeluk naar het containerpark sjouwt.
Wat denk je? Gaat het opruimen met deze tips lukken of heb je zelf nog een tip die je kwijt wilt? Laat hem dan alsjeblieft hieronder achter. Op die manier helpen we elkaar een heel eind vooruit.
Liefs,
Amber
Owning less is better than organizing more.
echt goeie tips! ik denk dat ik nu (nu ik zoveel tijd heb) ook eens een grote opruim in mijn kamer en kleerkast ga doen!
BeantwoordenVerwijderenYesss! Dan is bij deze mijn doel om iemand te inspireren om te minimaliseren ook geslaagd. Veel succes!
VerwijderenMinimaliseren lijkt mij heerlijk. Ik heb laatst mijn hele kamer uitgeruimd en daar heb ik onwijs van genoten!! Zeker nu niks mag is opruimen een goede manier om de tijd te doden ;)
BeantwoordenVerwijderenDat is het zeker! Ik houd echt van het hele concept van minimalisme, opruimen en sorteren. Kan niet wachten op alle komende onder weg naar minder artikeltjes :D
Verwijderen